Sökresultat för Einar Sundsdal...
Rensa filter?
Vad förstår vi av barns lek? Och vilka villkor har leken i dag? Det finns många olika uppfattningar om lekens roll och betydelse. En del håller fast vid lekens värde för barns utveckling och lärande medan andra intresserar sig mer för lekens värde i sig. I Lek på rätt väg? På spaning efter leken samlas några av…
Kategorier: Barnpsykologi och utvecklingspsykologi Förskolan Pedagogik Psykologi Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Barns vänskap har på senare år varit föremål för ökad internationell forskningsmässig uppmärksamhet. I Vänskap presenterar nordiska forskare på förskoleområdet ny kunskap om barns vänskap. Artiklarna i denna kollegialt granskade vetenskapliga antologi är bidrag till den pågående utvecklingen av nya insikter om vad…
Leken har en central betydelse i förskolan och för barnets välbefinnande, men hur ger du som pedagog möjlighet till fri och spontan lek?
Boken Leklust i förskolan – främja lekens egenvärde utgår från barnets rätt till lek, som också behandlas i barnkonventionens artikel 31. Boken lyfter fram värdet av lek för dess egen…